Axel Colen

Profiel & Kernkwaliteiten

Specialisme van Axel Colen

Axel Colen is een ervaren en ondernemende lijn-, proces- en verandermanager, beschikkend over ruime operations management ervaring in (technische) productie omgevingen met een complexe organisatiestructuur. Legt snel en gemakkelijk de verbinding tussen de behoeften van de klant en de doelstellingen van de operatie. Vaardig op strategisch, tactisch én operationeel niveau. Tevens beschikt Axel over ruime project-, programma- en portfoliomanagement ervaring.

Toegevoegde waarde van Axel Colen

De toegevoegde waarde van Axel komt tot zijn recht in de combinatie tussen zijn analytische en people management vaardigheden. Axel is in de kern een mensen-mens: integer en persoonlijk. Hij weet medewerkers in alle lagen van de organisatie te verbinden én te inspireren. Axel brengt rust maar is ook goed in energie geven en mensen in beweging krijgen. Tegelijkertijd hanteert hij een leiderschap stijl die doel- en resultaatgericht is. Zijn team krijgt hij mee door het creëren van betrokkenheid en eigenaarschap. Het is zijn kracht om snel overzicht en structuur aan te brengen in complexe situaties en daarmee teams verder te helpen naar de te nemen vervolgstappen.

Een mooie combinatie die tot resultaten leidt!

Manier van werken

Pragmatische aanpak met een plan

Axel neemt de leiding om veranderingen te implementeren en ook daadwerkelijk te borgen op de werkvloer. Dit begint met een analyse van een (complexe) situatie die vertaald wordt naar een concreet actieplan. Door het juiste team samen te stellen én te betrekken ontstaat gedeeld eigenaarschap en de wil om bij te dragen aan het gemeenschappelijk doel. Hierbij zal Axel zijn teamleden begeleiden en coachen om als individu en professional te kunnen groeien, meer werkplezier te krijgen en daarmee een optimale gezamenlijke teamprestatie te realiseren.

Oud gedrag wordt onder de loep genomen en nieuwe vaardigheden worden aangeleerd. Transparante communicatie versterkt de verbinding tussen de stakeholders, dit vanuit het motto “Alleen ga je sneller, samen kom je verder”.

Zo wordt visie/strategie geïmplementeerd naar (eenduidige procesgang op) de werkvloer!

Axel Colen

Track Record & Resultaten

Plant Leader Repair, KLM Engine Services (2018-2020)
Plant Leader Shop MRO, KLM Component Services (2014-2018)
Business Units voor revisie en reparatie van respectievelijk gasturbinemotor- en vliegtuigonderdelen. Verantwoordelijk voor de directe aansturing van het operationele MT (indirect 250 medewerkers) in Maintenance, Engineering, Business Development, Planning en Bedrijfsbureau. Jaarlijks kostenbudget EUR 150 mln resp. EUR 60 mln. KPI-sturing o.b.v. productie, kwaliteit en veiligheid.

Belangrijkste relevante resultaten:
– Crisis Management: proces & cultuur verandering
– Ontwikkeling & implementatie van sales plan als zelfstandige marktpartij naar externe klanten; Sales budget van EUR 20 mln
– Operational Excellence (TOC-LEAN) & Continuous Improvement in Proces Optimalisatie:
   – Toename + 30% meer reparaties met dezelfde manpower
   – Vergroting van de leverbetrouwbaarheid van 40% naar 95%
– Herhuisvestingsproject inclusief inclusief inrichting nieuwe productielijnen en optimale proces flow
– Ontwerpen en implementeren van HPO-reorganisatie
– Teambuilding: eenheid in team en zelfstandige, eenduidige procesaansturing

Director Training Facilities KLM (2010-2014)
Organisatieonderdeel verantwoordelijk voor aanschaf en onderhoud van zeer complexe trainingsapparatuur (flight simulators). Hoogwaardige kapitaalintensieve technologie met asset- waarde van + EUR 100 mln. Onderhoud van Assets door Engineering en Maintenance teams en Bedrijfsbureau. Wereldwijde verkoop aan derden door het Commerciële team Sales, Planning & Customer Support. Integraal verantwoordelijk voor de directe aansturing van deze teams (totaal 50 medewerkers). Jaarlijks kostenbudget van EUR 10 mln. Sales budget van EUR 2.5 mln.

Belangrijkste relevante resultaten:
– Goedgekeurde business cases en aanschaf van meervoudige, nieuwe trainingsapparatuur
– Transitie van intern organisatieonderdeel naar zelfstandig profit center voor betere benutting van Assets en significante verhoging van inkomsten
– Ontwerp en implementatie van herhuisvestings- en verbouwingsproject.

Country Manager Air France KLM Indonesia (2007-2010)
Country Manager KLM Libya (2005-2007)

Algemeen Landen management (inclusief personeelsmanagement) voor Air France & KLM in heel Indonesië. Verantwoordelijk voor de directe aansturing van multidisciplinair team van 30 resp. 12 collega’s in Sales & Marketing, Finance & Accounting en Operations (vluchtafhandeling), op meervoudige locaties, Jaarlijks inkomsten budget van USD 40 mln. Verantwoordelijk voor de implementatie van het regionale en country businessplan met kostenbesparingen én inkomstenverhogingen. Verantwoordelijk voor uitbreiding van de business met directe klanten (B2C), agenten (B2T) en bedrijven (B2B), d.m.v. marketingcampagnes, contractmanagement, loyaliteitsprogramma’s, netwerken, etc. Intensief intercultureel relatie- en stakeholder management met Indonesische overheid en brancheorganisaties.

Belangrijkste relevante resultaten:
– Kostenbesparing van ± USD 1 mln. door introductie en implementatie van andere commissie structuur
– Innovatieve commerciële marketing/sales acties ontwikkeld door het opzetten van een samenwerking met een grote Indonesische bank, waarbij krachten en netwerk gebundeld werden
– Succesvolle opening en opstart van de nieuwe bestemming Denpasar, Bali (in kort tijdsbestek van 2 maanden) met complete operationele én sales/marketing functionaliteiten, incl. onderhandelingen met lokale overheden
–  Verder ontwikkelen en groeien van de business in Libya nadat recentelijk sancties waren opgeheven en het land opende voor buitenlandse ondernemers en investeerders (o.a. oliemaatschappijen)
– Implementatie van Quality Management d.m.v. coaching & ‘training-on-the-job’; naar hoger niveau brengen van klantenservice, uniforme werkprocessen en procedures
– Succesvolle lobby en onderhandelingen met Libische autoriteiten t.b.v. het garant stellen van additionele vluchtverkeersrechten, met name d.m.v. opbouwen en onderhouden van relaties.

Referentie

KLM Royal Dutch Airlines

“I’ve come to know Axel as an excellent people manager, which he combines with outstanding analytical skills. Because of this combination he is able to quickly provide structure in complex situations and help teams move forward.

Axel is a strong leader and communicator, shows to be empathic and interpersonal in contact with others, meanwhile staying result driven and improvement oriented.

His knowledge and experience in Process & Operational Excellence has shown to pay off. This resulted in shorter Turn Around Times and higher On Time Performance for the customers, with meanwhile a more effective workforce and happier people, making a significant increase of orders and revenues possible.

Axel has guided his last two Plants through several reorganisations, including implementation of the High Performance Organisation and introduction of the Teaming concept.

In these transitions, Axel focused on process and people behaviour simultaneously. He strongly believes, and has shown proven results, in the reinforcing combination of those two elements.

Under his leadership, a constant drive for change and building on the culture by means of engagement and ownership, became part of the DNA of his management teams.”

– Ton Dortmans, Executive Vice President KLM Engineering & Maintenance

Missie

Bedrijven en individuen beter laten presteren en groeien

Visie

De combinatie van gelijktijdige verbeteringen in processen en gedrag zijn dé ingrediënten voor echte verandering

Waarden